יוגה נשית / מירה ארצי פדן

יוגה נשיתיוגה נשית היא שיטת תרגול המשלבת בין מסורת היוגה לבין הבנת דרך הפעולה הייחודית של הגוף הנשי.
שיטת התרגול מעניקה פרשנות נשית לא רק לתנוחות השונות, אלא גם – ובעיקר – לתובנות העמוקות שהיוגה יכולה להציע לנשים במעגלי חייהן המשתנים.

 

היוגה היא תורה בת אלפי שנים, שהתפתחה מתוך קשב עמוק לאדם, לטבע שסביבו, למערכות היחסים שלו עם עצמו ועם סביבתו ולמעשה לחיים עצמם. המילה יוגה פירושה – איחוד. איחוד האדם עם עצמו, עם סביבתו, עם אלוהיו וכדומה. ראשיתה של היוגה אינה בתרגול הפיזי כי אם בתרגול מנטלי, תרגול התודעה. התרגול הגופני התפתח בשלב מאוחר יותר מתוך אמונה כי התודעה, הנפש, שוכנות בתוך גוף שזקוק לנוחות ויציבות. פיתוחה והעמקתה לאורך ההיסטוריה נעשו בעיקר על ידי גברים. רוב מתרגלי היוגה היו גברים ולכן הותאם התרגול אליהם.
כאשר התחלתי לתרגל יוגה עם נשים, התבררה לי אט אט העובדה שגם כאן… נשים שונות מגברים. שונות: לא טובות פחות, לא מסוגלות פחות, אלא בנויות אחרת ועל כן זקוקות לעבודה ממקום שונה.

 

למשל, אזור רצפת האגן אצל נשים אוגר מידע משמעותי על חייהן, בגוף ובנפש. יוגה נשית מאפשרת עבודת-עומק על אזור רצפת האגן, כך שנשים יכולות להתמודד טוב יותר עם המחזור החודשי, עם בעיות פוריות, עם תופעות כמו מיגרנות חוזרות או עם תנודות המקושרות לגיל המעבר.

 

מולה בנדהה
את תרגול היוגה הנשית אפשר לכנות גם “תרגול המולה בנדהה“.
כדי להפנים תרגול זה דרוש זמן. המוח לומד לתקשר עם קבוצות שרירים מוזנחות שמעולם לא סיפרו לנו עליהם. לא בשיעורי ספורט, לא בחדרי כושר ולא בשיעורי מיניות בבית הספר. קשב וסבלנות הן מילים חשובות בתרגול עמוק זה. מתרגול לתרגול תלמדי להעמיק את הקשר והקשב למרחב האגן כולו ולשרירי קרקעית האגן במיוחד.

 

נשים רבות סיפרו לי כי רק לאחר מספר חודשי תרגול, הן התחילו להבין את הדיוק והעוצמה הקיימת בשימוש נכון בקבוצת שרירים חשובה זו.
גם אני, לאחר שנים רבות של תרגול, ממשיכה לגלות וללמוד בכל פעם מחדש על האגן, על תנועתו ועל סודותיו. השינויים שהחיים מביאים עימם, מאפשרים בכל פעם מחדש, תובנות חדשות.

 

ביוגה נשית ניתן את הדעת על ההורמונים הנשיים, ועל השפעתם לאורך השנים, ונתרגל תנוחות ונשימות אשר עוזרות להסדיר את הפעילות ההורמונאלית ולאפשר לה לעבוד במיטבה.

 

יוגה והמחזור החודשי
תרגול היוגה הנשית מתייחס לשינויים הקבועים המלווים את האישה.
מרגע קבלת הווסת הראשונה, מבשר הגוף לנערה, כפי שיעשה בכל חודש מעתה והלאה, כי היא חווה את נשיותה במלוא העוצמה. כל מחזור חודשי, כל ווסת, מצביעה על כך שהגוף מתפקד בדיוק כפי שמצפים ממנו. הוא את שלו עושה בדייקנות. אלא שבתרבות בה אנו גדלות וחיות, לא לימדו אותנו בשום מסגרת, להקשיב ולהבין את השינוי הקבוע הזה. מעולם לא אמרו לנו שכדאי לנו להתאים את חיינו לשינויים החשובים האלו.

 

מחזור הווסת מצפין בתוכו חכמה אינטואיטיבית של האישה. גאות ושפל של רעיונות, חלומות, יצירה. המחזוריות המתבטאת בגוף, היא גם המחזוריות המנטאלית שלנו. מצבינו הרגשי והמנטאלי משתנה בהתאם לווסת, לאחר הווסת, לימים שלקראת הביוץ ולאחריו. כל מחזור חודשי הוא הזדמנות לשים לב לסימני הגוף. איך הוא מתחיל את המחזור ואיך הוא מסיים אותו. האם השינויים מלווים בכאב, באי נוחות? האם הכול זורם ללא הפרעה?
בתרגול היוגה הנשית אנחנו לומדות להקשיב לשינוי, להתאים את התרגול אל השינוי ולהתאים את השינויים אל חיינו. ההקשבה המתפתחת דרך תרגול היוגה, מלמדת אותנו להקשיב גם אל שינויי חיינו כנשים. כך אנו לומדות לאט לאט לייצב אותם ולהפחית מתחים, אי נוחות וכאב.

 

התרגול משתנה בהתאם למחזוריות הקבועה של חיי האישה. עצמת התרגול משתנה בהתאם לשינויים ההורמונליים הן דרך המחזור החודשי והן דרך תקופת החיים המשתנה.

 

היום הראשון למחזור הוא יומה הראשון של הווסת. לפעמים זהו יום ברור בו הזרימה מגיעה בבת אחת. אך לנשים רבות יום זה יכול להימשך גם יומיים ויותר. הדימום לא מגיע בבת אחת אלא מתמהמה עד שמגיעה הזרימה הטובה. ההתיחסות לווסת מגיעה מהרגע בו מתחילים לראות סימני דם ראשונים.

 

בימים אלו התרגול יהיה מתון ומאפשר בניית אנרגיה מחודשת. ההקשבה תתחדד. יש להימנע מתרגול מאומץ, ממריץ ומעלה דופק. תרגול כזה יחכה לימים המתאימים.
תרגול המולה בנדהה יהיה עדין מאוד.

 

ימי הווסת משתנים מאישה לאישה. יומיים עד 6 ימים זה מצב תקין. משך הדימום יכול להשתנות ממחזור למחזור וכמובן ישתנה גם בתקופות החיים השונות.

 

בשיעורי יוגה נשית יש חשיבות למידע כמו: האם את בהיריון? האם את סובלת ממתחים קבועים? האם את בטיפולי פריון או אחרי לידה? האם התחילו תופעות המקושרות לגיל המעבר? המידע הוא חלק מהתרגול, ויש התאמה אישית לנשים בהתאם למצבן.

 

ביוגה נשית נעשית עבודה עם מערכת השרירים המייצבת – קבוצת שרירים עמוקים, אשר מייצבת את שאר התנועות השגרתיות של הגוף, אך ברוב התרגולים היא מוזנחת. כאשר מאפשרים לשרירים אלה לעבוד היטב, הם תומכים ומייצבים את השלד, כך שתנועות הגוף נעשות באופן נכון יותר. החיזוק מפחית נזקים אפשריים לגוף, כמו כאבי גב, פריצות דיסקים, מתח בחגורת כתפיים, חולשה באברי האגן ועוד ועוד. עוד על עבודה עם מערכת השרירים המייצבת.

 

בתרגול יוגה נשית נתייחס למעגלי החיים של נשים ולאפשרות להתבונן לתוכם דרך המשקפיים הייחודיות של היוגה, זאת באמצעותתרגילי נשימה  תובנות מהפילוסופיה של היוגה דר’ כריסטיאן נורתרופ (מחברת “גופה של אשה תבונתה של אשה” בהוצאת אור עם, וכן “תבונת גיל המעבר” בהוצאת מטר).
, וגם דרך חיבור למקורות עדכניים, רפואיים ואלטרנטיביים, אשר מציעים דרך אחרת להבנת הגוף והנפש הנשית. באופן מיוחד השפיעה על עבודתי
,
היתה, ועדיין יש לי זכות ללוות נשים דרך השינויים שמעצבים את חייהן: נשים שהיו בטיפולי פוריות לאורך שנים וכבר הרו מזמן; נשים שפגשתי בעת ההריונות ולאחריהם; נשים שסבלו ממיגרנות לאורך שנים ובעקבות התרגול שכחו עד כמה חייהן היו תלויים בכאבי הראש שלהן; נשים שמצאו את עצמן ללא ווסת, בעיקר בשל מה שאני מכנה “סחיטה אנרגטית”, בעקבות פעילות גופנית אינטנסיבית המתאימה יותר לגברים – ואשר חזרו להתיידד עם המחזור החודשי שלהן ומתוך כך עם עצם נשיותן; נשים שסיפרו לי כי לא חוו אורגזמה ולא הבינו את ההנאה במיניות, ובעקבות התרגול נפתח בפניהן עולם חדש; נשים בגיל המעבר אשר משתמשות בעבודת היוגה הנשית כדי להפחית סימפטומים ובעיקר כדי להתיידד עם מי שהן בפרק זה של חייהן.

 

העבודה ביוגה נשית צמחה מתוך הקשר ארוך השנים עם נשים אלה. היא מתחילה בהקשבה לגוף המשמיע את קולו, אך דרכו הקשבה לרגשות, לתחושות המנטליות, לשינויים ולמערכות היחסים בחיינו.
כאשר אנו מקשיבות לעצמנו: לאגן, לקצבי המחזורים שלנו, לתבניות הנשימה, לצרכים העמוקים של גופנו ונפשנו – אנו יכולות להקשיב טוב יותר, וללא מאמץ – לכל מי שסביבנו.

 

אני מודה, בכל בוקר מחדש, לנשים המלוות אותי בדרך, לאלו שפתחו את ליבן בפני, ואפשרו לידע הזה לזרום.

סגור לתגובות.