איך לבחור גביעונית ווסת

המדריך המקיף בעברית לבחירת גביעונית ווסת. מהם היתרונות לשימוש בגביעונית? מהם החסרונות? במה גביעוניות שונות אחת מהשניה? איך לדעת מה הגודל המתאים לך, ואיזה מהסוגים הוא בשבילך- כל התשובות בעמוד הזה.

יתרונות הגביעונית
מאפיינים שמבדילים בין גביעוניות
חסרונות בשימוש בגביעונית
איך לבחור גודל גביעונית
איך לבחור סוג גביעונית 

מהי גביעונית ווסת?

גביעונית ווסת היא גביע מחומר גמיש (סיליקון/ TPE/ גומי ) שמוחדר לנרתיק ואוגר את דם הווסת במקום לספוג אותו , ומשמש כתחליף רב פעמי לטמפון (פעם הייתה מוכרת בתור טמפון רב פעמי) . הגביעונית מוחדרת במצב מקופל, נפתחת בתוך הנרתיק ונצמדת לקירותיו, ובתום שימוש של 4-12 שעות (לפי הנחיות היצרניות) מוציאות, מרוקנות את הדימום, שוטפות ומחדירות חדש.

יתרונות הגביעונית

  1. לא משאירה סיבים בתוך הגוף כמו טמפון. החומרים מהן עשויות גביעוניות הם חומרים שלא מפרישים שום דבר בגוף, אינה מכילה חומרי ריח, כימיקלים , דבקים, ושאר חומרים שחשודים כמסרטנים. כל הגביעוניות עשויות מחומרים היפואלרגניים.
  2. לא מייבשת את הנרתיק וניתן להשתמש בה גם בימי דימום מועט. בניגוד לטמפון, הגביעונית אינה משנה את סביבתו הטבעית של הנרתיק. 30% ממה שטמפון סופג זה את הלחות של הנרתיק, שאמורה להישאר שם. הגביעונית לא עושה את זה, כך שנעים יותר להכניס ולהוציא אותה גם בימים האחרונים של הווסת.
  3. אפשר להיות איתה זמן ארוך יותר. הקיבולת את הגביעונית הקטנה ביותר היא גבוהה יותר מהקיבולת של הטמפון הגדול ביותר. נשים רבות יכולות להכניס את הגביעונית בבוקר ולרוקן בערב, בלי צורך להתעסק איתה במהלך היום.
  4. בגלל שהיא לא משנה את הסביבה הטבעית של הנרתיק, אין מקרים ידועים של תסמונת הלם רעלי שהתרחשו עם גביעונית.
  5. הגביעונית מחזיקה מעמד עד 10 שנים, היא תמיד יכולה להיות איתך, קל לסחוב אותה בטיולים ונסיעות לחו"ל, ולעולם לא תתקעי בלי מלאי של היגיינה.
  6. יתרון כלכלי וסביבתי: לא עוד קניית טמפונים חודשית, ולא עוד זיהום הסביבה בחומרים וכימיקלים שמזיקים לה.
  7. אפשר לעשות איתה הכל: ספורט, שינה, שחייה, וכו'.

חלקי הגביעונית

המבנה של הגביעונית, מאפיינים שמבדילים בין גביעונית ומשמעותם

הגביעונית שבתמונה היא מסוג מילונה ,אך כל הגביעוניות הן בעלות אותם חלקים.

גבעול– החלק שבו תאחזי בגביעונית. יכול להיות בצורת טבעת, עיגול, בצורת קו ישר חלול או לא חלול, חלק או בעל פסי אחיזה. בחלק מהגביעוניות ניתן לגזור את הגבעול אם הוא מסב חוסר נוחות. יש גביעוניות שהגבעול שלהן מאסיבי להקלה על אחיזה, ויש גביעוניות שהגבעול שלהן הוא דק /עדין/ קטן שאמור לענות על הצורך של נשים רגישות לא להרגיש בו.

בסיס הגביעונית– החלק שממנו יוצא הגבעול. הוא החלק שבו תאחזי כדי לשחרר את הואקום בגביעונית. בחלק מהגביעוניות יש פסים לחספוס אזור זה (כמו בתמונה) , ובחלקן זה אזור חלק.

גוף הגביעונית– צורת הפעמון של כל אחת מהגביעוניות משתנה קלות, ומשפיעה בעיקר על הקיבולת של הגביעונית, ולפעמים יש לה השפעה קלה על יכולה האטימה שלה (רלוונטי בעיקר לנשים עם בעיות ברצפת אגן שזקוקות לגביעוניות רחבות יותר שיאטמו יותר בקלות). בחלק מהגביעוניות יש קווי מידה על גוף הגביעונית למי שמעוניינת למדוד את כמות הדימום שלה.

חורי האיוורור– בכל גביעונית יש חורים קטנים קרוב לשפת הגביעונית, שעוזרים להחדיר אוויר ולשחרר את האטימה בעת ההודעה. מיקומם ביחס לשפת הגביעונית משתנה מגביעונית לגביעונית, מספר החורים משתנה וכך גם גודלם, מה שמשפיע על קלות ניקיונם.

שפת הגביעונית– החלק שבה קוטר הגביעונית הכי גדול.

החומר ממנו עשויה הגביעונית– רוב הגביעוניות עשויות מסיליקון בדרגה רפואית (בארץ: אייריסקאפ, מונקאפ וג'וג'ו) וגביעונית המילונה עשויה מ TPE- thermoplastic elastomer. בעולם יש גם את הקיפר, שעשוי מגומי (הוא חום וקשיח יותר). גם סיליקון וגם TPE הם חומרים היפואלרגניים שנמצאים בשימוש בתעשיית הרפואה (קטטרים, סטנטים ללב, פטמות של בקבוקי תינוקות) ולכולם אישורים של מכוני תקנים בארץ המקור (אירופה, אוסטרליה, אנגליה) .

דרגת הקושי של הגביעונית– מכל המאפיינים, זה המאפיין הכי משמעותי בעיני ומה שיוצר את ההבדל הכי משמעותי בין גביעונית לגביעונית. הגביעוניות הראשונות (מונקאפ, קיפר) היו יחסית קשיחות. גמישות מספיק כדי לקפל, אבל ברגע שמשחררים את הקיפול הן נפתחות בחוזקה, שלעיתים מכאיבה. אחריהן היצרניות התחילו לשחק עם מידת הרכות של הגביעונית. כשהגביעונית רכה יותר, יותר נעים להחדיר ולהוציא אותה, נשים רגישות פחות ירגישו אותה בפנים. החסרון של הרכות, היא שהגביעונית הרכות צריכות עזרה "להיפתח" בתוך הגוף, לפחות בהתחלה. גביעונית שלא נפתחת גורמת לדליפות. רכות וקושי הן מדד אישי וסובייקטיבי, מה שיחווה לאחת מאוד רך לשנייה יחווה קשיח. עוד ידוע שגביעוניות רכות מתאימות יותר לנשים עם רצפת אגן חלשה (הגביעונית יותר בקלות מקבלת את צורתו של הנרתיק ויוצרת אטימה כך).

צבע הגביעונית– רוב הגביעוניות מגיעות בצבע שקוף, ויש אחדות שיש להם צבע נוסף אחד או רבים. הצבע הוא לא רק ליופי (-: כפי שאתן יודעות, דם מכתים. הגביעוניות השקופות יאבדו את צבען המקורי מהר יותר. מי שהמראה חשוב לה, כדאי לה לבחור בגביעונית צבעונית. שימי לב! כתמים ושינוי צבע של הגביעונית לא משפיעים על יעילותה או מעידים על ניקיונה.

חסרונות בשימוש בגביעונית

עקומת למידה– בניגוד למוצרי היגיינה נשית אחרים, שאת שמה והולכת, יש נשים שצריכות להתאמן בטכניקה של החדרת והוצאת הגביעונית, וההתרגלות אליה לוקחת להן מספר מחזורים. המוטיבציה לשימוש מאוד חשובה.

קושי לנשים צעירות ונערות– השימוש בגביעונית דורש הכרות עם הואגינה, ונוחות עם מגע ועיסוק במקום. בנוסף, אני לא ממליצה לנערות שקרום הבתולין הוא קריטי להן להשתמש בגביעונית ווסת, על אף שהוא אינו פוגע בו בוודאות (better safe than sorry, למי שזה חשוב לה).

הגביעונית לא מתאימה לכל הנשים. יש נשים שבגלל מבנה גוף, תסמונות מסוימות (כמו וסטבוליטיס ווולוודניה ) רצפת אגן מאוד חלשה, צניחת רחם- יתקשו להשתמש בגביעונית או שהיא לא תעבוד כמו שצריך. יש נשים שפשוט לא אוהבות להחדיר דברים לתוך הנרתיק (כאלה שאינם מחוברים לגוף אנושי, או בכלל). לאלה, הגביעונית לא תתאים.

כפי שאת רואה, היתרונות עולים על החסרונות (-: אז נעבור לשלב הבא:

איך לבחור גודל גביעונית?

רוב הגביעוניות מגיעות בשתי מידות.

בעבר, היצרניות הגדירו את ההתאמה של המידות לפי קיומה של אי קיומה של לידה, וגיל (כאשר הגיל החותך משתנה מגביעונית לגביעונית). כיום ברור לנו שהגיל הוא מימד שרירותי לחלוטין, ונכון יותר להסתכל על של מאפיינים אישיים כדי להבין אם את צריכה גביעונית קטנה או גדולה. ההשפעה העיקרית על גודל הגביעונית היא מצב רצפת האגן שלך- ככל שהיא חלשה יותר צריך גביעונית גדולה יותר. (פעם ראשונה שאת שומעת על רצפת אגן? כדאי לך לקרוא את זה ) . לכן המאפיינים המצויינים כאן הם כאלו המשפיעים על רצפת האגן.

לידות– לידות מחלישות את רצפת האגן. לידה אחת, ובוודאי שלידות רבות יותר, מגדילות את הסיכוי שאת צריכה גביעונית גדולה. אם ילדת בקיסרי, זה אולי לא נכון לגבייך. אבל חשוב להבין שרצפת האגן נחלשת גם מנשיאת ההריון, והתהליכים המתרחשים לקראת לידה (כאשר לא מדובר בקיסרי מתוכנן).

גיל– רצפת האגן שלנו נחלשת עם הגיל. נשים מבוגרות עשויות להזדקק לגביעונית במידה הגדולה גם אם לא ילדו.

פעילות ספורטיבית– נשים פעילות ספורטיבית, בעלות טונוס שרירים גבוה, העוסקות ביוגה נשית/ פילאטיס או סוגי ספורט אחרים המפעילים את רצפת האגן, סיכוי טוב שתתאים להן גביעונית במידה קטנה. לעומת זאת, אם את מרימה משקלים גדולים (משקולות/ ילדים) זוהי פעילות מחלישה לרצפת האגן, ויתכן שתזדקקי לגביעונית גדולה.

מבנה גוף– ניסיונן של נשים הראה שנשים בעלות מבנה גוף קטן, צרות רזות ונמוכות, לעיתים ירגישו בנוח יותר עם גביעונית קטנה גם אם נתונים אחרים שלהן (גיל או לידות) מפנים אל גביעונית גדולה.

גובה צוואר רחם– נשים בעלות צוואר רחם נמוך זקוקות לגביעונית נמוכות ורחבות (על מנת שצוואר הרחם יוכל להתמקם בתוכה). נשים בעלות צוואר רחם ממוצע, יסתדר עם רוב סוגי הגביעוניות והאורכים. נשים בעלות צוואר רחם גבוה, יעדיפו גביעונית גבוהה.
איך אני יודעת מה גובה צוואר הרחם שלי?
מחדירות אצבע נקיה לתוך הנרתיק. צוואר הרחם מרגיש כמו עיגול קשה (משהו כמו קצה האף) בקצה הנרתיק. אם קשה לך להגיע אליו, יש לך צוואר רחם גבוה. אם את נוגעת בו בקלות אבל הוא לא נמצא קרוב לפתח הנרתיק, הוא ממוצע. אם הוא ממש בתוך הנרתיק ובין קירותיו, הוא נמוך.

חשש מהגודל– גביעונית היא עניין רגשי, כי אזור הפות והנרתיק שלנו מחזיק בתוכו חוויות ומשמעויות רגישות ואינטימיות. אם אין לך סוגיות משמעותיות עם רצפת האגן, והגודל מאוד מפחיד אותך, נסי קודם גביעונית קטנה.

איך לבחור סוג גביעונית?

כעת משהבנת את התכונות השונות של הגביעונית ואיך הן משפיעות על השימוש בה, את יכולה לעבור אל טבלת ההשוואה בין הגביעוניות (זוהי טבלה שמכילה גביעוניות שנמכרות בארץ), ולנסות להבין מהי הגביעונית המתאימה לך.

אם רצפת האגן שלך חלשה ועברת לידות, העדיפי גביעונית רכה יותר. כך גם אם את חווה את עצמך כרגישה.

אם את לא רגישה, ומעדיפה מינימום התעסקות, את יכולה להסתכל יותר על גביעוניות קשיחות יותר.

קחי בחשבון את המחיר שאת מוכנה לשלם על גביעונית (המחירים בחנות) .

יש נשים הבוחרות גביעונית גם לפי נפח הדימום שהיא יכולה להכיל. אני ממליצה רק לנשים בעלות דימום כבד לעשות זאת, כי נפח הקיבול של הגביעונית הקטנה ביותר הוא גדול יותר משל הטמפון הגדול ביותר, מה שאומר שרוב הנשים לא ימלאו גביעונית שלמה בין ריקון לריקון.

הסתכלי בתמונות והיעזרי באינטואיציה שלך (-:

בחירת גביעונית היא לא מדע, ואני באמת מאמינה בכלל האצבע שטוען שרוב הגביעוניות מתאימות לרוב הנשים. המוטיבציה לשימוש היא משמעותית, ורוב הנשים שאני מכירה מסתדרות נהדר עם הגביעונית הראשונה שקנו, לא משנה מה היא הייתה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.